God møtekultur

Møter
I mitt daglige arbeid tilbringe jeg mange timer i et møterom. Noen ganger får man bare nok. Akkurat nå er det en slik tid for meg! Så derfor skriver jeg denne blogg post fordi jeg håper at noen av dere der ute får nytte av det, lære og bidra til å skape en bedre møtekultur i din bedrift. Faktisk så kan man relativt lett bli flinkere til å lede møter og få det du ønsker ut av møter.

Hold effektive møter med bedre møteledelse
Hvis du ser på det fra et økonomisk perspektiv, er det dyrt for et selskap å samle folk til et møte, så pass på at du får det du vil ha ut av møtet. Hvis du ser på det fra et menneskelig perspektiv, er det enormt frustrerende å kaste bort sin tid på møter der man ikke er nødvendig eller der andre deltakere ikke leverer det de skal. Som møteleder må du ta kontroll før, under og etter møtet for å unngå dette .

Før møtet
Før møtet, kan du sende en agenda ut, bestille et møterom og velge nøye deltakere. Ofte går man galt hvis man ikke har forventning til møtet, så det er viktig at alle parter vet møtets formål og hva som forventes av dem og hva resultatet av møtet vil bli.

Under møtet
Under møtet, må du styre møtet , så dere starter til tiden, snakker om de relevante emner på dagsorden, og får ut det dere har avtalt og har bruk for av møtet.

Etter møtet
Når møtet er ferdig må man ofte samle opp de løse ender og skrive referat slik at alle viktige beslutninger er klart for alle. Med et referat sikrer man at alle deltakerne vet de beslutningene som ble tatt inne i møterommet. Hvis det ble fordelt oppgaver på møtet må det også stå i referatet, slik at alle er klar over hva neste trinn er og hva deres rolle er i den.

Hvis du følger disse enkle tips, er jeg sikker på at du allerede i dag kan være bedre å holde effektive møter. Hvis du har andre gode tips, kan du dele dem her så vi alle kan bli smartere og mer effektive i vårt arbeid.